אכיפה ידידותית

תהליך האכיפה הידידותית שיפר את המודעות לבטיחות וסייע להרים את רמת ההתנהגות הבטוחה של העובדים והמנהלים בכל 12 המפעלים בהם הוא הוטמע עד היום, ביניהם:שטראוס, עלית, יוטבתה, נילית, פולירם – מפעל פלסטיק ועוד.

שיטת האכיפה הידידותית של כללי איכות ובטיחות בנויה על שלושה מרכיבים עיקריים :

  1.  בהחלטות על בסיס ניסיון אנשים מפגינים אי רגישות למאורעות נדירים (כמו תאונות אפשריות) ולוקחים סיכונים מיותרים (ערב וברון, 2003).
  2. בשלב תכנון התנהגות עתידית מתרחשת תופעה הפוכה; רגישות יתר למאורעות נדירים וניסיון להימנע מסיכון (כהנמן וטברסקי, 1979).
  3. עלות אכיפת חוקים יורדת עם ההצלחה. תופעות אלו מסבירות את חוסר ההצלחה של שיטות אכיפה, בהן חלק קטן מהפרות החוקים מוענש בחומרה.

 

על פי הרעיון המרכזי של שיטת האכיפה הידידותית, ניתן לצמצם בעיה זו על ידי שימוש בהערות של ממונים שמאפשרים שמירה על העיקרון לפיו כמעט כל הפרה של הכללים מקבלת התייחסות של מנהלי העבודה באופן מיידי.

יעילות של השיטה הידידותית

  • התוצאה החשובה ביותר של פרויקט האכיפה הידידותית שפותח ע"י פרופ' עידו ערב ודותן רודנסקי במסגרת הטכניון- פקולטה לתעשייה וניהול (מחקר לתואר שלישי) בשנים 2006 -2003 נוגעת ליעילות של השיטה הידידותית;

תוצאות לדוגמא:

תהליך האכיפה הידידותית שנערך בין השנים 2011-2003 שיפר את המודעות לבטיחות וסייע להרים את רמת ההתנהגות הבטוחה של העובדים והמנהלים בכל 12 המפעלים בהם הוא הוטמע עד היום, ביניהם:שטראוס, עלית, יוטבתה, נילית, פולירם – מפעל פלסטיק ועוד.

√ הממצאים מציעים שלאחר השלב הראשוני (במהלך השנה הראשונה), שיטת האכיפה הידידותית משיגה תוצאות מרשימות ללא צורך בהשקעה משמעותית של משאבים.

√ האכיפה הידידותית הצליחה בכל המפעלים בהם יישמנו את השיטה, הביאה לעליה בשכיחות ההתנהגויות הבטוחות והורידה את כמות התאונות במפעלים בכ 45% – 75% בממוצע, תוך הקטנת כמות הפחת באחוזם ניכרים.

√ התהליך משתלב מצוין עם תהליכי ניהול רזה וגישות ניהול נוספות אשר מעודדות פרואקטיביות ועבודה סטנדרטית תוך שמירה על נהלים וכללים בעבודה.

√ העלות הנמוכה של השיטה הידידותית הנה חשובה כיוון שהיא פותרת את אחת הבעיות המרכזיות של שיטות ניהול חדשניות.

√ שיטות רבות מצליחות בשלב הראשוני כאשר מושקעים בהן משאבים רבים, ונכשלות בהמשך. השיטה הידידותית, לעומת זאת, יכולה להפוך למצב יציב הנשמר גם ללא תמיכה של הצוות מיחידת היישום. אכן, כמה מהמפעלים איתם עבדנו כבר הכריזו על השימוש בשיטה הידידותית כדרך חיים.

בודק...